Enter your keyword

Jakie oleje do mydeł?

Jakie oleje do mydeł?

Jakie oleje do mydeł?

Jakie oleje do mydeł? I po co w ogóle je stosujemy? Odpowiedź jest prosta. Po prostu bez tłuszczu nie zrobimy mydła. A każdy użyty tłuszcz ma specjalne zadanie do wykonania.

Wiadomo, że każdy z nas chce, aby kostka mydła była twarda, wystarczała na długo, czyściła skórę oraz ją odżywiała. Poniżej kilka podstawowych i zarazem kluczowych informacji, które w jasny sposób zobrazują Ci w jaki sposób używane tłuszcze wpływają na właściwości i konsystencję mydeł.

Podział tłuszczy

1. Ze względu na funkcję

Tabelka wskazuje, które tłuszcze odpowiedzialne są za twardość, oczyszczanie, pielęgnację, pianę i kremowość. Podane zostały również sugerowane maksymalne wartości tłuszczy, o których warto pamiętać tworząc nową recepturę. Wartości te są podane jedynie poglądowo. Zachęcam do eksperymentowania. Przekraczając je może się okazać, że stworzyłaś najlepsze na świecie dla siebie mydło.

Jakie oleje do mydeł?

2. Ze względu na pochodzenie

  1. Roślinne (np. olej słonecznikowy, oliwa z oliwek) – to na nich skupiam się podczas tworzenia mydeł
  2. Zwierzęce (np. łój wołowy, smalec) – nie preferuje ich w mydłach, jednakże z chemicznego punktu widzenia wspaniale nadają się do robienia mydeł

3. Ze względu na twardość

  1. Miękkie – mają postać płynną w temperaturze pokojowej (np. oliwa z oliwek, olej rycynowy, olej ryżowy, olej słonecznikowy, rzepakowy)
  2. Twarde – w temperaturze pokojowej mają postać stałą (np. olej kokosowy, masło shea, masło kakaowe).

Ciekawostka: olej kokosowy jest dość specyficzny, który zamienia się w ciecz przy temperaturze ok 25°C.

Osobiście w większości receptur, które lubię i używam stosuję zasadę 50 % tłuszczy miękkich i 50% tłuszczy twardych.

Proporcja użytych tłuszczy twardych do miękkich ma wpływ m.in.

  • na zastyganie masy mydlanej
  • wyjmowanie gotowego bloku z formy
  • na schnięcie mydła
  • a co najważniejsze – na twardość mydła, które już użytkujemy

 

Jakie oleje do mydeł warto dodawać?

Ogólna charakterystyka używanych tłuszczy

Oliwa z oliwek – ma przeciwzapalne i kojące właściwości, tworzy bardzo łagodne mydło, o słabej, kremowej pianie, delikatnie oczyszczające. Chroni skórę przed utratą wilgoci, wpływa kojąco na skórę podrażnioną, a także likwiduje szorstkość skóry.

Olej kokosowy – oczyszcza, przyspiesza leczenie skaleczeń i otarć naskórka. Zmniejsza suchość skóry, wzmacnia jej elastyczność.

Masło shea –  regeneruje i odnawia zniszczony naskórek. Zmiękcza skórę jednocześnie chroniąc ją przed szkodliwymi czynnikami m.in. promieniami UV. Stymuluje aktywność komórek do odmładzania. Łagodzi podrażnienia, przyspiesza procesy gojenia, niweluje reakcje alergiczne.

Masło kakaowe – nawilża, uelastycznia, wygładza. Przeciwdziała podrażnieniom i przyspiesza procesy gojenia się ran, zabliźniania i regeneracji skóry. Zapobiega utracie wody przez skórę.

Olej rycynowy – łagodzi i ochrania. Sprawia, że skóra dłużej zatrzymuje wilgotność i staje się mniej podrażniona. Przyspiesza gojenie ran.

Olej ryżowy – złuszcza, poprawia ukrwienie, zapobiega w powstawaniu nowych przebarwień. Nie powoduje przetłuszczenia skóry i zatykania porów.

Olej ze słodkich migdałów – nawilża i ujędrnia skórę, łagodzi podrażnienia, opóźnia procesy starzenia. Chroni skórę przed działaniem negatywnych czynników zewnętrznych.

Ponadto na szczególną uwagę zasługuje:

Olej z czarnuszki – odmładza, zabliźnia, przyśpiesza gojenie ran, wygładza. Dodatkowo wykazuje działanie antyseptyczne, antybakteryjne oraz odprężające.

Olej arganowy – utrzymuje elastyczność, jędrność i naturalny blask. Niweluje nieestetyczne ślady i blizny, które często stanowią pozostałość problemów dermatologicznych.

Masło mango – natłuszcza, regeneruje. Wspomaga gojenie drobnych ran i łagodzi podraż­nienia skóry. Dodatkowo działa uelastyczniająco i wygładzająco.

Wosk pszczeli – natłuszcza, ochrania i zapobiega wysuszaniu skóry. Uelastycznia i zmiękcza ją oraz nie pozwala na utratę wody przez naskórek. Pozostawia ochronny filtr na skórze.

Nierafinowany czerwony olej palmowy – bogactwo beta-karotenu oraz karotenoidów. Zawiera 10 razy więcej karotenu niż marchewka i 30 razy więcej niż pomidor.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *