Jak sprzedać mydło własnej produkcji?

Jak sprzedać mydło własnej produkcji?

Jak sprzedać mydło własnej produkcji?

Robiąc mydła w domowym zaciszu pewnie nieraz zastanawiałaś się czy jest sposób na to, aby zacząć je legalnie sprzedawać. Z punktu prawa jest to możliwie, jednakże po spełnieniu szeregu norm i wymogów. O tym jak sprzedać mydło własnej produkcji w wielkim skrócie opowie Safety Assessor Radosław Pawłowski z Gopher Naturalnie, który zna temat od podszewki. Zapoznaj się z poniższym wpisem, zainspiruj się i zamień swoją pasję w biznes.

Badania i dokumentacja dla mydeł

Aby legalnie wprowadzić mydło na rynek potrzebujesz:

  • Raport Bezpieczeństwa Kosmetyku – jest podstawą do rozpoczęcia legalnej sprzedaży mydeł. Raport przygotowuje Safety Assessor, czyli osoba biegła w tematach toksykologii związków i substancji chemicznych i ich potencjalnego wpływu na organizm ludzki. Dokument ten musi uwzględniać wytyczne zawarte w rozporządzeniu dotyczącym produktów kosmetycznych WE 1223/2009. Rozporządzenie to skierowane jest nie tylko do Safety Assesorów, ale również do producentów oraz potencjalnych użytkowników kosmetyków.
  • Karty charakterystyk (MSDS/SDS) – każdy surowiec, który zawiera receptura musi posiadać taki dokument. Bez niego trudno będzie przeprowadzić badanie konkretnego surowca i opracować Raport Bezpieczeństwa Kosmetyku. Co prawda istnieją pewne odstępstwa np. wystarczy wysłać zdjęcie lub zeskanowaną etykietę oleju spożywczego do Safety Assessora, aby ten poradził sobie z pełną identyfikacją surowca. Jednak ta zasada nie obowiązuje przy kontroli z Sanepidu i wdrożeniu zasad produkcji według GMP.
  • Badanie stabilności i kompatybilności mydła z opakowaniem – nie jest w żadnym stopniu badaniem wymagającym akredytacji. Możesz je wykonać samodzielnie w warunkach produkcyjnych bądź zlecieć je do zewnętrznego laboratorium.

A co z pozostałymi badaniami na mydło?

Badania aparaturowe oraz kliniczne nie są konieczne w świetle prawa. Oczywiście, im bardziej przebadasz swój produkt, tym bezpieczniej dla Ciebie jako Producenta, zwłaszcza z uwagi na występujące alergie krzyżowe.

Rejestracja mydła w bazie CPNP

Kolejną kwestią, o której musisz pamiętać, to jest rejestracja mydła w bazie CPNP, czyli „Cosmetic Products Notification Portal”. Jest to unijny portal, w którym rejestruje się produkty kosmetyczne. Zrobisz to przy pomocy przewodnika Cosmetic Products Notification Portal. Jeżeli czegoś nie rozumiesz lub boisz się samodzielnie wprowadzać produkt do bazy, nie zwalnia Cię to z obowiązku rejestracji. Nawet jeżeli coś źle wpiszesz, to na drodze nabytego doświadczenia poprawisz sobie wszystko w późniejszym czasie.

Lokal produkcyjny dla mydeł

Ponadto, aby stworzyć sobie możliwość produkcji legalnych kosmetyków potrzebny jest pełnoprawny lokal produkcyjny. Istnieją dwie drogi, którymi możesz podążyć:

  1. Możesz zainwestować we własny lokal – to jak ma być dostosowany lokal produkcyjny odnajdziesz w normie ISO 22716, czyli w Przewodniku Dobrych Praktyk Produkcyjnych GMP. Norma ta zawiera wskazówki dotyczące produkcji, kontroli, składowania i transportu produktów kosmetycznych. Zachęcam, aby jeszcze przed etapem remontu/projektowania czy nawet urządzania powierzchni pod produkcję zwrócić się o prawomocną opinię specjalisty ds. bezpieczeństwa i higieny pracy, który zajmuje się tą gałęzią produkcji, czyli produkcją kosmetyków. Jeżeli nie znajdziesz kogoś takiego w Twoim mieście, to najlepiej skieruj swe kroki do sanepidu. Niech ten organ wskaże Ci podmiot lub osobę odpowiedzialną za te czynności z ich strony i przeprowadźcie konsultacje.
  2. Druga opcja to podpisanie umowy z już działającą manufakturą kosmetyczną – wynajmujesz wtedy od niej powierzchnie na tzw. godziny. Umowa pomiędzy podmiotami gospodarczymi i udokumentowane realne wykorzystanie w postaci wystawianych faktur jest wystarczające i wyczerpujące temat dyskusji posiadania legalnego miejsca do produkcji przez sanepid. Warunki najmu czy współpracy mogą być różne, zależą od kwestii umowy między firmami. Opcja ta jest dość szybka i mało bolesna, zwłaszcza na początku swojej przygody z produkcją kosmetyków.

Czy wiesz, że…?

GMP, czyli Dobra Praktyka Produkcyjna ISO 22716 leży po stronie Producenta, a nie Manufaktury, która podnajęła pracownię. W związku z tym pomimo umowy najmu to Producent musi być uzbrojony w pełną dokumentację techniczną i produktową swoich kosmetyków i surowców.

Na koniec kilka słów ode mnie…

Mam nadzieję, że powyższe informacje o tym jak sprzedać mydło własnej produkcji będą dla Ciebie przydatne. Oczywiście to tylko zarys tego co należy wykonać, jednakże od czegoś trzeba zacząć… I pamiętaj – małymi kroczkami do przodu! Przed Tobą szereg procedur do spełnienia, ale przy odrobienie konsekwencji i cierpliwości w końcu spełnisz swoje marzenia, czego życzę Ci z całego serca. Powodzenia!

Przydatne linki:


Autorem wpisu jest Safety Assessor Radosław Pawłowski. Właściciel firmy Gopher Naturalnie. Wprowadza kosmetyki na rynek poprzez przygotowanie niezbędnej dokumentacji dla każdego nowego wyrobu lub składnika kosmetycznego. Pomaga w doborze składników i procesów. Wszystko w oparciu o najlepszą wiedzę w zakresie bezpieczeństwa wyrobów kosmetycznych. W ramach swojej działalności prowadzi również konsultacje, warsztaty i kursy kosmetyczne. 


Jeśli trafiłaś na ten wpis, to mogą Cię zainteresować również poniższe treści:

 

8 komentarzy

  1. Dzień Dobry, a jak wygląda sprawa mydeł glicerynowych? Baza mydlana plus barwnik i zapach. Nie jest to produkcja od zera ale rozumiem, że też ich sprzedaż jest karana grzywną?

    Ada
    lut 1, 2023 Odpowiedz
    • Niestety ustawa kosmetyczna jest jedna i nie odróżnia typów mydeł. Zarówno mydło sodowe jak i glicerynowe jest kosmetykiem – takie same są wymogi prawa odnośnie produkcji.

      Gosia
      lut 1, 2023 Odpowiedz
  2. Witam. Jeśli mydełko glicerynowe jest oznaczone jako ,,produkt dekoracyjny – mydełko ozdobne zapachowe” które z założenia są tylko upominkiem którego nie należy używać to również są takie same wymogi prawa ?

    Natalia
    lip 15, 2023 Odpowiedz
    • Nie dam Ci tu jednoznacznej odpowiedzi, bo to jest kwestia tego jak Twój sanepid zinterpretuje ten zapis. Dla jednego sanepidu zapis będzie poprawny, a drugi może się doszukiwać drugiego dna.

      Gosia
      lip 18, 2023 Odpowiedz
  3. Dzień dobry, a jak wygląda sprawa tworzenia mydeł z istniejących półproduktów? ( czyli po prostu rozgrzewanie i rozlewanie istniejacej już, kupionej od producenta bazy i barwników, zamiast robienie samemu ze składników) czy można w takim razie prosić o producenta półproduktów o raport bezpieczeństwa czy trzeba mimo wszystko wyrobić go samemu ? ( mimo iż skład nie będzie się różnił od kupionej bazy )

    Monika
    paź 22, 2023 Odpowiedz
    • Akurat ustawa tutaj nie rozróżnia mydeł sodowych od glicerynowych (z gotowych baz). Mydło jako wyrób gotowy podlega takim samym przepisom.

      Gosia
      paź 23, 2023 Odpowiedz
  4. Witam ,jaki jest koszt za jeden przepis ? I czy mimo tego samego składu jedynie inny zapach trzeba na nowo płacić za przepis i wypełnić zgody bezpieczeństwa?

    Iza
    lis 12, 2023 Odpowiedz
    • Szacunkowy koszt za jeden raport bezpieczeństwa to 300-600 zł w zależności od firmy, której zlecisz jego wykonanie. Widziałam też wyższe stawki. A co do zapachu to niestety tak – nowy zapach, to nowa analiza składu kosmetyku i nowy raport.

      Gosia
      gru 5, 2023 Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *