Wpisz swoje słowo kluczowe

Jak sprzedać mydło własnej produkcji?

Jak sprzedać mydło własnej produkcji?

Jak sprzedać mydło własnej produkcji?

Robiąc mydła w domowym zaciszu pewnie nieraz zastanawiałaś się czy jest sposób na to, aby zacząć je legalnie sprzedawać. Z punktu prawa jest to możliwie, jednakże po spełnieniu szeregu norm i wymogów. O tym jak sprzedać mydło własnej produkcji w wielkim skrócie opowie Safety Assessor Radosław Pawłowski z Gopher Naturalnie, który zna temat od podszewki. Zapoznaj się z poniższym wpisem, zainspiruj się i zamień swoją pasję w biznes.

Badania i dokumentacja dla mydeł

Aby legalnie wprowadzić mydło na rynek potrzebujesz:

  • Raport Bezpieczeństwa Kosmetyku – jest podstawą do rozpoczęcia legalnej sprzedaży mydeł. Raport przygotowuje Safety Assessor, czyli osoba biegła w tematach toksykologii związków i substancji chemicznych i ich potencjalnego wpływu na organizm ludzki. Dokument ten musi uwzględniać wytyczne zawarte w rozporządzeniu dotyczącym produktów kosmetycznych WE 1223/2009. Rozporządzenie to skierowane jest nie tylko do Safety Assesorów, ale również do producentów oraz potencjalnych użytkowników kosmetyków.
  • Karty charakterystyk (MSDS/SDS) – każdy surowiec, który zawiera receptura musi posiadać taki dokument. Bez niego trudno będzie przeprowadzić badanie konkretnego surowca i opracować Raport Bezpieczeństwa Kosmetyku. Co prawda istnieją pewne odstępstwa np. wystarczy wysłać zdjęcie lub zeskanowaną etykietę oleju spożywczego do Safety Assessora, aby ten poradził sobie z pełną identyfikacją surowca. Jednak ta zasada nie obowiązuje przy kontroli z Sanepidu i wdrożeniu zasad produkcji według GMP.
  • Badanie stabilności i kompatybilności mydła z opakowaniem – nie jest w żadnym stopniu badaniem wymagającym akredytacji. Możesz je wykonać samodzielnie w warunkach produkcyjnych bądź zlecieć je do zewnętrznego laboratorium.

A co z pozostałymi badaniami na mydło?

Badania aparaturowe oraz kliniczne nie są konieczne w świetle prawa. Oczywiście, im bardziej przebadasz swój produkt, tym bezpieczniej dla Ciebie jako Producenta, zwłaszcza z uwagi na występujące alergie krzyżowe.

Rejestracja mydła w bazie CPNP

Kolejną kwestią, o której musisz pamiętać, to jest rejestracja mydła w bazie CPNP, czyli „Cosmetic Products Notification Portal”. Jest to unijny portal, w którym rejestruje się produkty kosmetyczne. Zrobisz to przy pomocy przewodnika Cosmetic Products Notification Portal. Jeżeli czegoś nie rozumiesz lub boisz się samodzielnie wprowadzać produkt do bazy, nie zwalnia Cię to z obowiązku rejestracji. Nawet jeżeli coś źle wpiszesz, to na drodze nabytego doświadczenia poprawisz sobie wszystko w późniejszym czasie.

Lokal produkcyjny dla mydeł

Ponadto, aby stworzyć sobie możliwość produkcji legalnych kosmetyków potrzebny jest pełnoprawny lokal produkcyjny. Istnieją dwie drogi, którymi możesz podążyć:

  1. Możesz zainwestować we własny lokal – to jak ma być dostosowany lokal produkcyjny odnajdziesz w normie ISO 22716, czyli w Przewodniku Dobrych Praktyk Produkcyjnych GMP. Norma ta zawiera wskazówki dotyczące produkcji, kontroli, składowania i transportu produktów kosmetycznych. Zachęcam, aby jeszcze przed etapem remontu/projektowania czy nawet urządzania powierzchni pod produkcję zwrócić się o prawomocną opinię specjalisty ds. bezpieczeństwa i higieny pracy, który zajmuje się tą gałęzią produkcji, czyli produkcją kosmetyków. Jeżeli nie znajdziesz kogoś takiego w Twoim mieście, to najlepiej skieruj swe kroki do sanepidu. Niech ten organ wskaże Ci podmiot lub osobę odpowiedzialną za te czynności z ich strony i przeprowadźcie konsultacje.
  2. Druga opcja to podpisanie umowy z już działającą manufakturą kosmetyczną – wynajmujesz wtedy od niej powierzchnie na tzw. godziny. Umowa pomiędzy podmiotami gospodarczymi i udokumentowane realne wykorzystanie w postaci wystawianych faktur jest wystarczające i wyczerpujące temat dyskusji posiadania legalnego miejsca do produkcji przez sanepid. Warunki najmu czy współpracy mogą być różne, zależą od kwestii umowy między firmami. Opcja ta jest dość szybka i mało bolesna, zwłaszcza na początku swojej przygody z produkcją kosmetyków.

Czy wiesz, że…?

GMP, czyli Dobra Praktyka Produkcyjna ISO 22716 leży po stronie Producenta, a nie Manufaktury, która podnajęła pracownię. W związku z tym pomimo umowy najmu to Producent musi być uzbrojony w pełną dokumentację techniczną i produktową swoich kosmetyków i surowców.

Kilka słów na koniec…

Mam nadzieję, że garść powyższych informacji o tym jak sprzedać mydło własnej produkcji jest dla Ciebie wystarczająca, aby nieco osłuchać się z tematem, uspokoić, bo przecież wszystko jest dla ludzi. Podsumowując lepiej posiadać komplet dokumentów i badań, które mogą budzić zastrzeżenia urzędników niż nie posiadać ich wcale. W razie obiekcji dotyczących dokumentacji organ kontrolujący poprosi Cię o wyjaśnienie, uzupełnienie lub poprawienie błędu. Pamiętaj też, że po drugiej stronie stoi człowiek, więc w wielu przypadkach spokojna rozmowa i wyjaśnienia wystarczają podczas kontroli.

Przydatne linki:


 

Autorem wpisu jest Safety Assessor Radosław Pawłowski. Właściciel firmy Gopher Naturalnie. Wprowadza kosmetyki na rynek poprzez przygotowanie niezbędnej dokumentacji dla każdego nowego wyrobu lub składnika kosmetycznego. Pomaga w doborze składników i procesów. Wszystko w oparciu o najlepszą wiedzę w zakresie bezpieczeństwa wyrobów kosmetycznych. W ramach swojej działalności prowadzi również konsultacje, warsztaty i kursy kosmetyczne. 


Jeśli trafiłaś na ten wpis, to mogą Cię zainteresować również poniższe treści:

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *